Κυριάκος Γεράσιμος Μαύρος

 

Μάκης Μαύρος

Από μικρός ο Κυριάκος Γεράσιμος (Μάκης) Μαύρος δείχνει την κλίση του στη μουσική και μαθητής ακόμη στο Γυμνάσιο Αμαρουσίου αρχίζει να εργάζεται ως ντράμερ σε ορχήστρες νυχτερινών κέντρων, παίζοντας μοντέρνα χορευτική μουσική. Η κοπιαστική του μελέτη στα ντραμς αποδίδει καρπούς και με το τελείωμα των σπουδών του στο Γυμνάσιο είναι κιόλας ένας περιζήτητος μουσικός. Η πολύχρονη συνεργασία του με τον εξαίρετο πιανίστα της τζαζ μουσικής Lucas τον τελειοποιεί στο μουσικό αυτό είδος, που είναι αυτό που αγαπά περισσότερο. Άρχισε τις κλασικές μουσικές σπουδές του κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα με τον μουσουργό Γεώργιο Σκλάβο. Κατόπιν, γράφεται στο Εθνικό Ωδείο και συνεχίζει τις σπουδές του έχοντας κορυφαίους δασκάλους, όπως τον Μιχάλη Βούρτση και τον Βαλεντίνο Πατρικίδη στην Αρμονία, τον Γεώργιο Βώκο στα Μουσικολογικά Μαθήματα, τον Μάριο Λάσκαρη στο πιάνο, τον Δημήτρη Δραγατάκη στην Αντίστιξη, την Ενορχήστρωση και τη Φούγκα, και τον Θεόδωρο Αντωνίου στη Σύνθεση. Ωριμάζει πια ως μουσικός και δέχεται όλες τις επιδράσεις της κλασικής μουσικής. Επίσης κάνει μαθήματα τζαζ μουσικής με τον Μάρκο Αλεξίου. Εν τω μεταξύ αρχίζει τη διδακτική του σταδιοδρομία 22 ετών διδάσκοντας Ντραμς.

Δε σταματά, όμως, τη νυχτερινή εργασία. Αντιθέτως μάλιστα, καθ’ όλη τη διάρκεια των σπουδών του εργάζεται ασταμάτητα (κοσμικά κέντρα, θέατρα, ηχογραφήσεις δίσκων και μουσικής για τον κινηματογράφο και αμέτρητα διαφημιστικά σποτς). Συνεργάζεται με πάρα πολλούς μαέστρους και συνθέτες, όπως τον Σταύρο Ρουχωτά, τον Κώστα Πρέντα, τον Γιώργο Μυρογιάννη, τον Χρήστο Μουραμπά, τον Γιάννη Καστρινό, τον Γιώργο Κριμιζάκη, τον Λίνο Κόκκοτο, τον Ζακ Ιακωβίδη, τον Άκη Σμυρναίο, τον Σπάρτακο, τον Κώστα Κλάββα, τον Γιώργο Θεοδοσιάδη, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Μίμη Πλέσσα και άλλους, αλλά και με τους μεγάλους λαϊκούς, όπως τον Μανώλη Χιώτη, τον Γιώργο Μητσάκη, τον Γιώργο Ζαμπέτα και βέβαια, με όλους ανεξαιρέτως τους τραγουδιστές και σολίστες μουσικούς της εποχής του.

Εξέχουσα θέση στην καριέρα του έχει η συνεργασία του με τον τραγουδιστή και συνθέτη Κώστα Χατζή. Από το 1972 έως το 1976 είναι μόνιμος συνεργάτης του. Οι εμφανίσεις του στο κέντρο «ΣΚΟΡΠΙΟΣ» στην Πλάκα έμειναν αξέχαστες. Την εποχή εκείνη συμμετέχει σ’ όλες τις ηχογραφήσεις των κλασικών άλμπουμς του Κώστα Χατζή, όπως «Ουαί», «Ο Γιος της Άνοιξης» και βέβαια το «Ρεσιτάλ» με τη Μαρινέλα.Τον ίδιο καιρό σπούδασε στη Σχολή Βακαλό (ελεύθερο σχέδιο με τον Π. Τέτση και Ιστορία Τέχνης με την Ελ. Βακαλό).

Από το 1976 έως το 1979 ταξιδεύει ως μέλος της ορχήστρας στα κρουαζιερόπλοια «ΔΑΝΑΗ», «ΔΑΦΝΗ» και «ΝΑΒΑΡΙΝΟ» και κάνει κυριολεκτικά το γύρο του κόσμου, συλλέγοντας μοναδικές μουσικές εμπειρίες και ανεκτίμητες μουσικές συνεργασίες με ονόματα από το διεθνή χώρο του τραγουδιού και του χορού.

Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, αποφασίζει να ασχοληθεί πλέον με τη μουσική εκπαίδευση και έτσι τον Σεπτέμβριο του 1981 ιδρύει το Ωδείο «Σύγχρονη Ωδή», στον τόπο του, στα Μελίσσια, το οποίο διευθύνει ο ίδιος και όπου διδάσκει Ντραμς και Ανώτερα Θεωρητικά. Έχοντας ως αρχή του ότι η εκπαίδευση είναι λειτούργημα και πρέπει να προσφέρεται με τρόπο υπεύθυνο, προσπαθεί οι συνεργάτες του να είναι εκτός από άριστοι μουσικοί και πολύ καλοί παιδαγωγοί.

Ο Μάκης Μαύρος ιδρύοντας το Ωδείο «Σύγχρονη Ωδή» έθεσε τα θεμέλια της πολιτιστικής ανάπτυξης στα Μελίσσια. Παρουσιάζοντας για πρώτη φορά συναυλίες, ρεσιτάλ, σεμινάρια και διάφορες μουσικές εκδηλώσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, έδωσε νέα πνοή και ώθηση στα καλλιτεχνικά δρώμενα, προωθώντας συγχρόνως νέους ταλαντούχους σπουδαστές στην απόκτηση Πτυχίων και Διπλωμάτων στον τομέα της Κλασικής Μουσικής. Εκτός αυτών όμως, επειδή ο Μάκης Μαύρος προέρχεται από το χώρο της μοντέρνας και τζαζ μουσικής, το Ωδείο του ήταν το πρώτο που καθιέρωσε ολοκληρωμένα και τελειοποιημένα προγράμματα σπουδών για μουσικά όργανα που χρησιμοποιούνται σε αυτά τα είδη της μουσικής, αλλά και σε αυτά της λαϊκής και παραδοσιακής μουσικής. Επειδή για τα μοντέρνα όργανα (Ηλεκτρική Κιθάρα, Ηλεκτρικό Μπάσο, Αρμόνιο, Ντραμς, Σύγχρονο Τραγούδι κ.α.) δεν υπάρχει αναγνώριση σπουδών από το κράτος, συνεργάζεται με το University of West London και το Ωδείο γίνεται επίσημο εξεταστικό κέντρο.

Εξειδικεύεται στην προετοιμασία των μαθητών του για τις εξετάσεις του U.W.L. και έτσι μπορούν δίνοντας εξετάσεις στο Ωδείο να αποκτήσουν διεθνώς αναγνωρισμένους τίτλους σπουδών. Μετά από 20 χρόνια συνεργασίας με το U.W.L. οι μαθητές του που έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές στους έχουν όλοι πάρει άριστα και διακρίσεις, ενώ πολλοί από αυτούς εργάζονται ήδη στο εξωτερικό.

Από το 1985 έως το 1995 διετέλεσε δύο φορές πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιοκτητών Ωδείων, ενώ μετέχει ανελλιπώς σε εξεταστικές επιτροπές της Ωδειακής Παιδείας. Από το 2000 έως το 2002 διετέλεσε πρόεδρος του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Μελισσίων.

 

Το 1992 ιδρύει την «Φιλαρμονική Ορχήστρα Σύγχρονη Ωδή Μελισσίων», που αποτελείται από πνευστά και κρουστά όργανα, την οποία διευθύνει ο ίδιος και γράφει τις ενορχηστρώσεις. Σύντομα η Φ.Ο.Σ.Ω.Μ. κάνει σημαντικές εμφανίσεις με έργα αξιώσεων σε πάρα πολλούς πολιτιστικούς και συναυλιακούς χώρους και αποσπά τις καλύτερες κριτικές.

Έχει γράψει μελέτες, ασκήσεις δεξιοτεχνίας για ντραμς και μία μέθοδο ανάγνωσης ρυθμικού σολφέζ και έχει μεταφράσει σύγχρονα συγγράμματα Ανώτερων Θεωρητικών της μουσικής καθώς και συγγράμματα Ενορχήστρωσης. Έχει συνθέσει πολλά έργα διαφόρων ειδών μουσικής για ποικίλα μουσικά σύνολα, συμφωνική ορχήστρα και μπάντα και ειδικότερα, μεθόδους και έργα για 1-3 σετ ντραμς.

Σήμερα, ο Μάκης Μαύρος διδάσκει ντραμς στο Ωδείο «Σύγχρονη Ωδή», ασχολείται με τη Διεύθυνση του Ωδείου και σε συνεργασία με την σύζυγό του Γιώτα Καλλίγερου, καθηγήτρια Πιάνου και Ανώτερων Θεωρητικών της μουσικής, διατηρούν το Ωδείο στο υψηλότερο επίπεδο ποιοτικής προσφοράς στη Μουσική Εκπαίδευση.